City har redan förutsättningarna

Eskilstuna City ska alltså på träningsläger i Spanien, skriver Kurren i dag. Skitkul för både spelare och ledare! Riktigt gött. Vi får verkligen hoppas för klubbens skull att man har ekonomin för det, vilket jag är hundraprocentigt övertygad om.
Men - utan att mitt svenska jantelagshjärta får komma till tals, vilket är viktigt att understryka, det brukar inte få göra det annars heller - så känner jag lite skepsis. Det finns två anledningar till att åka ner:
* Sammansvetsa truppen.
* Förbättrade träningsmöjligheter.
Problemet, som undertecknad ser, är bara att klubben redan har dessa förutsättningar.
Spelargruppen är redan tajt. Inte en ny spelare har tillkommit i vinter till den trupp som till största del består av lirare som spelat i juniorallsvenska stadslaget. De flesta har spelat tillsammans i flera år, enda undantaget Thomas Allerbrand som kom från Halmstad förra vintern. Och jag betvivlar att lagmoralen är dålig.
Beträffande träningsmöjligheter fick Tunavallen förra året - äntligen, efter att klubbarna tjatat - eluppvärmt konstgräs för åretruntspel. Det skulle göra lagen bättre förberedda inför säsongen.
Men ändå drar man till sydligare, ljuvare breddgrader. Nja, för mig går ekvationen inte riktigt ihop.
Därför blir poängen med resan svårare att se, och att ta på något större sportsligt allvar.

Utan att ha någon större insyn i klubbens ekonomi (och därmed egentligen kunna uttala sig) så känns det rent spontant att det hade varit viktigare att hosta upp en lön åt David Eriksson som är att matcha med IFK, (eller, för all del, för att ha möjlighet att locka Nicklas Bergh). En sån spelare (David) har laget saknat under de senaste säsongerna och skulle verkligen kunna vara skillnaden mellan en mitten och toppen. Men spelarna ska tydligen få bekosta en del av resan själva, så det kanske inte är så mycket att orda om, vad vet jag.

Förra gången City åkte utomlands på träningsläger slutade i ilska när Ilia Iliev snickrade på huset i sin hemort i Bulgarien.
Kanske skulle årets upplaga av "Randigt" nöja sig med att dra mot nuvarande tränaren Daniel Wiklunds hemtrakter i Västmanland, för att lära känna sin nye tränare bättre och svetsa samman gruppen?

***

Noterar att två Citytränare fått uppmärksamhet i diverse årssummeringar som pumpas ut lagom till nyårsskumpan. Wiklund utses till Årets tränare i Robert Lauls något skämtsamma blogginlägg på Sportbladet.se, med motiveringen: "Fick sparken från Åtvidaberg – efter tre omgångar. Bra jobbat alla inblandade. Varför bytte ni inte inför säsongen?".
Dessutom uppmärksammades Adde Alm av Sport-Expressens Magnus Nyström under julhelgen. AIK:s nye tränare är Årets ledare, enligt hockeyexperten tillika Eskilstunasonen. "Jag drar till med Andreas Alm. Jag tycker det är coolt att min gamle jobbarkompis från tidningen Folket fått tuffaste jobbet i fotbolls-Sverige".

Kommentarer
Postat av: Uttala dig inte om det du inte vet

Så vet du hur mycket det kostar att åka på träningslägret? Billigare än att åka till Bosön som man gjorde med Alm. hur fan kan ni hacka på allt

2010-12-30 @ 06:28:07
Postat av: Anonym

Nej, och det skriver jag ju också (två gånger, till och med).

Men tycker att debatten är fullt befogad, när klubben ännu inte gjort klart med en viktig spelare som t ex förra årets skyttekung Emil Fritzell, eller förstärkt den spelartrupp som ifjol var ett mål från kval för att hänga kvar (och ja, jag vet att City underpresterade i år och att truppen är bättre än så, egentligen). Jag "hackar" inte heller på något eller någon, men jag framför två, i mina ögon, jäkligt bra motargument. Lite debatt är alltid främjande, fattar inte varför folk är så rädda för det.

2010-12-30 @ 14:32:12
URL: http://etunaexperten.blogg.se/
Postat av: Anonym

... och där blev Emil klar, rakt i mitt fejs.

2010-12-30 @ 14:34:32
URL: http://etunaexperten.blogg.se/
Postat av: BO

Juniorerna, Mariedal Cup, 23 000 kr vinst som endast kan användas till utlandsresa, experten kanske kan koppla ihop hur city finaniserar resan nu?

2010-12-31 @ 08:04:28
Postat av: Anonym

Jo, det kan jag nog. Men tycker likväl att det rimmar lite illa att klubben går ut med det till tidningen innan man gjort klart med ett enda nyförvärv till den spelartrupp som var så nära att åka ur i år.

Det öppnar bara för onödiga spekulationer som det här blogginlägget =)

2011-01-02 @ 20:32:20
URL: http://etunaexperten.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag ser bara vinster med att åka på träningsläger. Nu vet jag ju inte om klubbens ekonomi men det jag vet är att spelarna själva ska betala en hel del..Jag har själv varit på träningsläger i 10 dagar i usa med ett handbollslag och ack vad det gav många vinster...



2011-01-03 @ 17:25:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0