Strax halvtid i Eskilstunafotbollen

Sommaren står vid dörren och det innebär uppehåll för den lokala fotbollen.
Istället får vi som håller världens största sport så kär hålla till godo med Confederations Cup, där undertecknad funnit ett nytt favoritlag i Egypten, samt det mycket spännande U21-EM.
Mycket har hänt på sistone då en kostymklädd och tillbakalutad Melke Alan besökt Tunavallen, City tagit sin första trea sedan premiären, IFK gjort årets mål (bara att gratulera de 130 som såg matchen - själv reste jag mig upp och gav en spontan applåd!) och United inte fått den effekt man hoppades på efter tränarbytet.
Även uppskrivna Södra FF har inte rosat marknaden och är i dagsläget fem poäng efter - enligt rapporter - ett tråkigt Vagnhärad.
Gemensam nämnare för dessa lag är att de överraskat.
Negativt.

Varför har det då gått som det gått?
City har inte lyckats med sina värvningar och därmed inte fyllt de luckor David Fällman, Viktor Prodell och Simon Lundevall m fl lämnade efter sig.
Laget saknar självförtroende och rutin och dessutom finns fortfarande en viss press på deras axlar då målet inför säsongen var att gå upp.
En seger mot Enskede i helgen skulle betyda otroligt mycket för detta unga lag, där Larsa Enered och Putte Karlsson är mycket välkomna nytillskott.
IFK har haft sin klarast lysande stjärna Henrik Mäx halvskadad hela våren. Blåtopparna dominerade totalt den senaste matchen hemma mot Konyaspor och sätter laget sina chanser i fortsättningen kommer man klart att klättra i den jämna tabellen. Kanske tack vare fler duktiga juniorer liksom Jesper Lundqvist som debuterade senast.
Tjejerna i United har jag faktiskt inte sett tillräckligt för att kunna uttala mig.

Hur kommer det då att gå i höst?
Det finns kvalitet i alla dessa lag och jag är ganska övertygad om att både City och IFK kommer att klättra i respektive serie.
Randigt borde kunna rikta in sig på en plats strax över mitten medan IFK mycket väl kan klättra mot toppen i den hysteriskt jämna serien, dock borde det inte räcka till uppflyttning.
Just nu har laget fem poäng upp till andraplacerade Konyaspor som blev utspelade på Tunavallen i 75-80 minuter senast.
Samtidigt har City endast tre pinnar ner till kval.
Tanken på samarbetsklubbarna City och IFK i ett eventuellt kval i höst får mig att huttra.
Men det kommer ju alltså såklart inte att gå så långt.
United borde också kunna klättra men det känns som att de i år blir tvungna att försöka undvika nedflyttning.
0-5 mot Qbik imponerar inte.


Kommentarer
Postat av: Hugo

Tränar inte city lite?

Om det stämmer det som skrivs i kalender för a-laget så tränar de bara 1 1/2 timme varje gång.

Säg att de skall vara ombytta till start så har de sedan en ordentlig uppvärmning på minst 20 min och sedan går väl c.a 10 min bort för lite snack och dryck.

Då har de kvar en timmes fotbollsträning........

Låter inte det lite.....slött....

Om man vill komma ngnstans så är det alldeles för lite. Det kan jag lova.

Föresten så imponerar Oscar E stort medans övriga mittfält får skärpa sig.

2009-06-23 @ 18:01:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0