Fotbollen inte värd mer

Eskilstunas tre främsta lag vill gärna se fler konstgräsplaner i Eskilstuna.
Det vill jag med.
Men samtidigt måste man sätta det i ett längre och större perspektiv.
Vad är det kommunen ska satsa medborgarnas skattepengar på inom kultur och fritid?
Fotbollen fick nya Tunavallen 2002. Ett steg som skulle ge elitfotboll i Eskilstuna.
Sju år senare har det inte hänt någonting alls med "toppfotbollen" i stan.
Absolut ingenting.
Precis som företag måste visa upp en bra produkt för eventuella köpare på marknaden måste fotbollslagen visa upp en bra produkt för kommunen, deras största och mest generösa sponsor de senaste åren. 
Kan inte företagen det så får man inga köpare. 
Samma sak gäller fotbollen kontra kommunen.
Därför tycker inte jag att man kan kräva mer kapital från kommunens skattepengar. Det är andra idrotters tur nu att få ta del av kakan.
Skulle jag inte vara så pass fotbollsintresserad som jag ändå är skulle jag gå fullständigt i taket om kommunen återigen skulle satsa miljonbelopp på fotbollen i stan.
T ex så behöver ishockeyspelarna och konståkarna i stan en ny hall - de får ju för sjutton åka utanför kommungränsen för att hitta lediga träningstider som det ser ut i dag.
Simmarna vill ha en ny anläggning. Sporthallen skulle må bra av en upprustning med mera...
I kristider som nu så kan nog inga av dessa räkna med några nya stora satsningar. Men när konjunkturen väl vänder så är det dem som står på tur, och inte vi "fotbollare".
Fotbollen är dock den mest utövade idrotten i Eskilstuna i dag. Ungdomsidrotten skulle må bra av fler konstgräsplaner, inget snack.
Men eftersom man tidigare satsat pengarna fel (läs: Tunavallen) så går nu detta ut över ungdomarna.
Fotbollen har redan fått sin del av kakan.
Nu är det upp till lagen och oss supporters att skaffa fram en bra produkt.

Slutligen: i tisdags nådde bloggen upp till den absolut högsta läsarsiffran genom tiderna då 114 personer besökte sidan! Etunaexperten.blogg.se ökar med andra ord!

Kommentarer
Postat av: Niklas

Det här tror jag var det bästa jag läst på den här sidan. Även fast jag är fotbollsintresserad själv så står jag helt bakom dina ord. Bra inlägg (inte lika vinklade som de brukar vara ;) )!

2009-02-19 @ 17:04:58
Postat av: MM

Förstår dina synpunkter men resonemanget håller inte. Kommunens investeringar i idrotten grundar sig självklart på antalet utövare och där är ju fotbollen överlägset störst.

IFK, City, BK Sport, United bara i innerstaden, sedan en mängd föreningar i stadsdelarna runt omkring. Dessa engagerar självklart en stor del fler spelare än vad två-tre handbollsföreningar gör.

2009-02-21 @ 21:46:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0