CL-extra: Peps orutin syntes - jag saknade "Guddy"

Efter kvällens heta Champions League-semi mellan Barcelona och Chelsea känner jag att jag måste få skriva av mig lite.

0-0 är ett resultat som bortalaget och Guus Hiddink är grymt tacksamma för.

Men de behöver knappast skämmas för det.

Guus köttmur till defensiv lyckades och Barca såg ut som de två senaste, olyckliga, säsongernas lag.
Ballack, Lamps och Mikel stängde igen helt på mitten och Xavi och Iniesta hade ofantligt svårt att hitta instick till de tre därframme i andra halvlek.
Skillnaden mellan de båda lagens managers Josep Guardiola och Guus Hiddink var påtaglig.
För kanske första gången den här säsongen visade Pep prov på orutin.
Han tog över laget efter en säsong som tränare i B-laget, men har skött sig ypperligt under säsongen.
I kvällens möte hade han inget motdrag till Hiddinks köttmur.
Matchcoachningen var under all kritik då både Sammy Eto'o och sedermera även Thierry Henry togs av banan.
För det första anser jag att åtminstone en av dessa borde ha behållits på plan - trots att de inte fick mycket uträttat så kan de båda hugga till närsomhelst.
För det andra så var det helt fel spelare som kom in.
Bojan Krkic har fått sparsamt med speltid under säsongen. Att han därmed skulle gå in och avgöra mot fyrtornen Terry och Alex kändes redan när han tog av överdragströjan som fullständigt omöjligt.
Hans läge i 90:e minuten kan komma att gräma mig och övriga Culés (Barcasupportrar) under ett helt års tid fram tills nästa säsongs Champions League.
Eto'o (eller Henry) hade fått nicken på - troligtvis också i - mål. Frågan är om de kommit i samma läge, vilket är hyfsat troligt ändå.
Messi kom precis bakom och hade kunnat dra till på volley eller enkelt nicka ner bollen mot stolproten eftersom bollen dök perfekt för "Messias".
Bojan-bytet kan jag ta.
...om inte även Aleksandr Hleb också fått hoppa in.
En annan spelare som tidigare varit i Peps frysbox.
Under friläget i sista minuten visade han att han fortfarande inte tinat upp.
Det avslutet håller inte på denna nivå.
Den stora frågan jag väljer att ställa är varför inte Eidur Gudjohnsen fick hoppa in?
Islänningen gjorde ett piggt inhopp sista kvarten mot Valencia i ligan i helgen när Barca kvitterade i slutminuterna och skulle definitivt varit användbar med sin fysik mot ett tungt, gult, centralblock.

Antingen hade man kunnat använda honom som renodlad target eller i en offensiv mittfältsroll.

Just i ytan mellan 'Chelskis' backlinje-mittfält hade Barca haft god användning av mer fysik. Xavi och Iniesta hade väldigt svårt i andra. Pep hade kunnat flytta ut Iniesta som ytterforward och satt in "Guddy" bredvid Xavi, så han hade fått lite fysisk avlastning. Eidur borde fått chansen att stångas mitt i gröten - det är jag väldigt övertygad om.

***

Har Barca chansen nu då?

Ja, självklart.

På Stamford Bridge kommer man få större ytor att operera på framåt samtidigt som både Márquez (enligt SPORT.es borta resten av säsongen) och Den Store Carles Puyol inte finns att tillgå defensivt.

Det blir svårt. Men det är inte omöjligt.

***

Innan kvällens CL-sändning i TV6 satt jag som många andra Eskilstunabor bänkad framför Guif:s sista hemmamatch för denna säsong i den fantastiska fjärde semifinalen.

Den gamla, slina Sporthallen var mer levande än någonsin tidigare och i publikvimmlet syntes bl a Citytränaren Jocke Helgstrand skymta förbi i teve-rutan - självklart iklädd en röd tröja!

Att Eskilstuna är och förblir först och främst en handbollsstad bevisades med råge.
***
0-0 även för City på Gotland i helgen.
Ett på förhand tråkigt resultat ur randiga ögon sett, men med tanke på Alrikssons utvisning ska man nog vara hyfsat nöjd över en pinne ändå.
Nu gäller det att ta tre borta mot Älvsjö i helgen. De har tagit full pott på de två första omgångarna så det blir en svår nöt att knäcka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0